L’alcaldessa de Godella, Eva Sanchis, i la regidora d’Agricultura i Horta de l’Ajuntament de València, Consol Castillo, van rebre ahir a l’antic escorxador de Godella a una delegació de representants de l’àmbit agrari de diferents països europeus que visitaven València per conèixer experiències transformadores en els àmbits de l’organització, producció, comercialització, i regulació agràries i alimentàries.

En l’escorxador tingué lloc una trobada entre la delegació europea i el col·lectiu SPG-Ecollaures per tal de conèixer l’important treball de coordinació desenvolupat en els últims anys per aquest grup.

Després d’aquesta jornada, han pogut conèixer el procés de creació de la nova normativa desenvolupada entre el sector productiu i les Conselleries de Sanitat i Agricultura que regula la venda de proximitat de productes primaris i agroalimentaris enfocada al suport a la producció local i el desenvolupament rural. També visitaran el Mercat ECO d’Alzira, com a experiència de venda directa. A més, rebran a una representació de la Plataforma per la Sobirania Alimentària del País Valencià per a conèixer el seu treball d’estructuració en els últims 8 anys, visitaran la històrica ‘Tira de comptar’ de Mercavalència, la Comunitat de pescadors del Palmar i el menjador escolar del col·legi públic municipal de Benimaclet gestionat per CUINATUR i que CERAI recolza amb activitats de formació i sensibilització.

Aquestes activitats desenvolupades a la província València, que tenen lloc entre el 26 de febrer i el 2 de març, s’emmarquen dins del “Bringing Organisations and Network Development on Higher Levels in the Farming Sector in Europe” (BOND en les seues sigles en anglès), un projecte que va arrancar el passat 7 de novembre amb una reunió a Brussel·les del consorci d’organitzacions i institucions que lideren aquesta iniciativa.

Diferents organitzacions lligades a la Via Campesina Europea (de Portugal, Gran Bretanya, Hongria, Romania, el Sindicat Labrego Galego i COAGCV), tres universitats de gran prestigi (Coventry, Wageningen i Córdoba), cooperatives de referència mundial (Noruega, Holanda, França i Itàlia), juntament amb el Ministeri d’Agricultura Moldavo i l’Organització de Nacions Unides per a l’Agricultura i l’Alimentació (FAO), participen en un consorci multiactor en el desenvolupament del projecte.

BOND reconeix el paper fonamental que juguen els agricultors i les agricultores en el desenvolupament mediambiental i econòmic sostenible del sector agrícola a Europa, així com la importància de la seua organització. A més, contribueix a desencadenar, enfortir i organitzar, el gran potencial d’acció col·lectiva i creació de xarxes, grups i entitats d’agricultors i administradors de terres, centrant-se en països amb nivells d’organització més baixos, amb vista a crear coordinacions fortes, dinàmiques i eficaces que tinguen veu i lloc en el disseny de polítiques.

Més específicament, en aquest primer pas del projecte, es visitaran sis contextos europeus on s’han identificat casos exitosos (Gal·les, Itàlia, França, Noruega, Holanda i València). Després dels viatges, es realitzarà una trobada multitudinària a Córdoba per a posar en comú els aprenentatges generats i començar un treball de disseminació de bones pràctiques amb tallers i taules de negociació en diferents països. El llegat de BOND serà un menú a la carta de processos pràctics, fàcils d’usar, amb mètodes i eines per a orientar usuaris i usuàries finals quan decidisquen comprometre’s i beneficiar-se de les sinergies de treballar amb altres.