De «cinema fantàstic i de terror» a «underground, clandestí i experimental». Catacumba Film Festival s’obre a noves narratives cinematogràfiques en la que serà la 15º edició del festival, que es celebra del 31 d’octubre al 5 de novembre entre el teatre Capitoli de Godella i els cines Aragó de València.
L’augment d’actuacions musicals és una altra de les novetats de la programació: el teló de Catacumba s’obre el dimarts 31 d’octubre (22 h) amb un ball de disfresses i el concert de Las víctimas civiles i tancarà el diumenge 5 de novembre (20 h) amb el cinema-concert del grup de jazz Naima posant banda sonora en directe a l’obra mestra del cinema mut rus L’home de la càmera (Dziga Vertov, 1929).
Entre mig, una programació que ve carregada: 50 projeccions que representen la cinematografia de 20 països, Líban, Iran, Tunísia, Alemanya, Puerto Rico o Austràlia entre ells. 28 curtmetratges que opten als premis del festival, les estatuetes del qual –els Fetus d’Or i la Nina Trencada– han estat dissenyades en aquesta edició per l’artista Laura Salguero. Dos matinés gastromusicals, amb Aullido Atómico (dissabte 4 de novembre) i Canta Canalla (diumenge 5 de novembre), que servirà com a postre musical a la projecció de la pel·lícula infantil La tortuga vermella, del director holandés Michaël Dudok de Wit i coproduïda pel Studio Ghibli. «Busquem una programació variada, oberta a nous formats i dirigida a amplis públics», afirma Sergi Inclán, codirector del Catacumba Film Festival juntament amb Javier Llorens.
La programació i els horaris del festival es poden consultar en www.catacumba.org. Perquè encara hi ha més: el ja tradicional concurs internacional de crits, l’assistència del director i crític de cinema Jordi Costa que presentarà el seu llargmetratge La lava en los labios, —obra creada sota el model de producció conegut com #Little Secret Film—, la projecció de La montaña sagrada del cineasta underground Alejandro Jodorowsky i el col·loqui «La mort del cinema», amb la participació del director de Cinema Jove Carlos Madrid, l’editor de la revista Verlanga Rafa Rodríguez, la programadora dels Aragó Cinema Amparo Gómez i l’investigador cinematogràfic Santi Barrachina. El festival també fa buit al cinema d’animació, amb la secció Lo que mola es el stop motion, coordinada pel director Pablo Llorens, i a la cinematografia autòctona, amb la projecció de sis treballs de directors valencians, amb obres com la nominada als premis Goya Un lugar d’Iván Fernández de Córdoba. La revista d’art i pensament Bostezo també tindrà el seu moment, amb la presentació del documental Little history of Paco’s Bar i el perforecital de David Barberá.
El que veurem
En la 15ª edició del Catacumba Film Festival trobarem propostes fílmiques que pretenen aprofundir en els marges del cinema. El terrorisme, la prostitució, les migracions, la solitud, l’amor, el sexe, la mort, la marginalitat; fronteres humanes i socials que aprofundeixen en la subversió i conviden a una reflexió no sempre convencional però que tracta de derrocar certs murs o almenys permet observar-los. Tan inquietants com a commovedors. Obres com la canadenca Oh What a Wonderfull Feeling de François Jaros, que entre cels estavellats i camions opacs, va atrapar al jurat del Festival de Gijón i es va passejar per la Setmana de la Crítica de Cannes; la paranoia enfront del terrorisme –una de les temàtiques conjunturals d’aquesta edició– representada en State of Emergency de l’alemany Tarek Roehlinger; la inquietant The Knife Salesman que arriba des d’Austràlia després de la seua travessia pel Festival de Venècia. Comèdies, drames, inclassificables i fins i tot policíacs musicals que dansen al són de l’homosexualitat com en Hard Way-The Action Musical. En definitiva, cultura underground, narratives experimentals i cinema clandestí políticament més incorrecte.